راستان

کلید بهشت - بخش اول - ویرایش اول (ویژه ها)

شنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۴، ۰۳:۵۷ ق.ظ

 

انسان در میان مخلوقات برترین موجودی است که بالاترین استعداد تکامل را دارد از نقطه صفر آغاز به حرکت کرده و به سوی بی نهایت همچنان پیش می رود حلقه اتصال انسان به مبدأ آفرینش می باشد و باعث تخلق انسان به صفات ملکوتی می شود.

 

 

 


بارزترین شکل عبادت، نماز است که مهمترین عامل ذکر و بهترین رافع غفلت است. نماز روح تشکر و سپاس را در نمازگزار تقویت می کند. نماز پیوستن به خدا و بریدن از غیر اوست. تسلیم و رضا به قضای خداوند متعال است.


 

رسول خدا (ص) فرموده اند: «اَلْصَّلوهُ مِعراُج الموُمِن» به این معنی است که نماز حقیقی نردبان تکامل ایمان مومن و تقربش به خداست. نماز مومن را به سطح بالایی از معرفت و کمال می رساند و به خدا نزدیک می سازد. هر رکعت نماز حقیقی، پله ای است که نماز گزار را گامی به سوی معبود نزدیک می کند.

انسانی که به نماز می ایستد، تکبیر می گوید، خدا را از همه چیز برتر و بالاتر می شمرد، به یاد روز جزای او می افتد، اعتراف به بندگی او می کند و از او یاری می جوید و صراط مستقیم از او می‌طلبد.بدون شک در قلب و روح چنین انسانی جنبشی به سوی حق و حرکتی به سوی پاکی و جهشی به سوی تقوا پیدا می شود.

 

 

 

عوامل متعددی در بی توجهی افراد به اقامة نماز موثر است که در زیر به بررسی پاره ای از این عوامل می پردازیم.

 

1- عدم آشنایی به فلسفه نماز

اهمیت ندادن به نماز به لحاظ عدم آشنایی به حقیقت آن و احساس نیاز نکردن نسبت به آن از عوامل بی‌توجهی به نماز است. انسان بر طبق فطرت خود، همواره به سوی آن چیزی توجه می کند که برایش اهمیت دارد. اگر برای آدمی، امری مهم و ضروری باشد آن را به هر صورت ممکن، انجام خواهد داد.

 

«فلسفه نماز - دکتر فرهنگ»

 

وقتی از بعضی از افراد سئوال می کنیم؟ چرا نماز نمی خوانید؟ می گویند: خودم هم نمی دانم از این جواب معلوم می شود، که دلیل ترک نماز وی ندانستن فلسفه نماز و آشنا نبودن به فواید آن است و اصولاً نسبت به نماز احساس نیاز نمی کند، چرا که با خود می گوید: من که زندگی می کنم و در آن عقل خود را راهنما قرار می دهم چه نیازی به نماز دارم؟

 

 

2-مسامحه کاری و سهل انگاری

یکی دیگر از اسباب بی توجهی به نماز، مسامحه کاری و سهل انگاری نسبت به انجام آن است این عامل غیر از عامل تنبلی و بی حالی است، زیرا مشاهده می شود که انسان با این که در بهترین وضعیت روحی و جسمی بر سر می برد. لیکن نسبت به امور معنوی مخصوصاً نماز بی توجه است.

«عاقبت ترک نماز»

 

3-تنبلی و تن پروری

تنبلی، سستی و تن پروری، یکی دیگر از عوامل ترک نماز است که در برخی افراد دیده می شود که به صورت همیشگی و یا گاهی اوقات، آنان را از نماز باز می دارد اساساً افراد تنبل و تن پرور، ارادة قوی نسبت به امور معنوی ندارند و چون عبادت نیز از اموری است که نیازمند روح آزاد و اراده محکم و قوی است، بنابراین افرادی که تنبل و تن پرور باشند نمی توانند به انجام آن موفق گردند.

«بی توجهی به نماز»

 

4-غرق شدن در زندگی مادی

برخی نماز خود را هنگامی که کاری ندارند می خوانند و هرگاه سرگرمی و یا کار سودآوری برایشان باشد نماز را به آن می فروشند.

«نماز با عجله»

 

عواقب سبک شمردن گناه :

مرحوم سیّد بن طاووس در کتاب فلاح السّائل آورده است: «روزی حضرت صدّیقه کبری، فاطمه زهرا سلام اللّه علیها به محضر مبارک پدر بزرگوار خود، رسول گرامی اسلام صلی اللّه علیه و آله وارد شد؛ و اظهار داشت: ای پدر جان! جزای آن دسته از مردان و یا زنانی که نماز را سبک می شمارند، چیست؟

پیامبر خدا صلوات اللّه علیه و آله وسلم فرمود: دخترم، فاطمه جان! هرکس نماز را سبک شمارد و به شرائط و دستورات آن بی اعتنائی نماید، خداوند او را به پانزده نوع عقاب، مجازات می گرداند:

شش نوع آن در دنیا، سه نوع آن موقع مرگ و جان دادن، سه نوع در قبر و سه نوع دیگر در قیامت آن هنگامی که از قبر بر انگیخته شود خواهد بود.

امّا آن شش نوع عقابی که در دنیا خواهد دید:

1ـ برداشتن برکت و توفیق از عمرش ، که نتواند از آن بهره کافی و سودمندی برگیرد.

2ـ برداشتن برکت از درآمدهایش.

3ـ پاک شدن سیمای نیکوکاران از چهره اش.

4ـ سرگردان و دلسرد شدن در کارها و عباداتش.

5ـ دعاها و خواسته هایش مستجاب نخواهد شد.

6ـ آن که در دعای مؤمنین سهیم نخواهد بود و دعای خیر ایشان شاملش نمی شود.

«عواقب سبک شمردن نماز»

 

و امّا آن عقاب هائی را که هنگام مرگ خواهد دید:

1ـ ذلیلانه خواهد مُرد.

2ـ گرسنه و تشنه جان می دهد.

3ـ هیچ چیزی تشنگی و گرسنگی او را بر طرف نسازد.

و امّا آن عذاب هایی که در قبر دچارش می شود:

1ـ خداوند متعال ملکی را مامور می نماید تا مرتّب او را مورد شکنجه قرار دهد.

2ـ قبرش تنگ و تاریک و وحشتناک می باشد.

«داستان عجیب در مورد ترک نماز»

 

و امّا آنچه در قیامت مبتلایش می گردد:

1ـخداوند ملکی را ماءمور می نماید تا او را بر صورت، روی زمین بکشاند و اهل محشر او را تماشا نمایند.

2ـ محاسبه و بررسی اعمالش سخت و دقیق خواهد بود.

3ـ و در نهایت این که مورد رحمت و محبّت خداوند قرار نمی گیرد و عذابی دردناک دچارش خواهد شد.

 

ارزش گذاری به نماز، نشانه ایمان به خداست و بی اعتنایی، دلیل ضعف عشق و علاقه به معنویّات است. حضرت علی علیه السلام فرمود: «انّ اسْرَقَ النّاسِ مَنْ سَرِقَ صَلاتَهُ» سارق‌ترین و دزدترین افراد، آنانند که از نمازشان بکاهند و بدزدند.

«بهشت نماز دزدها(خاطره شنیدنی از استاد شجاعی)»

 

نظرات  (۱۰)

  • آرتب یاور
  • سلام برادر. واقعن ارزنده است
    اجرکم عندالله
    پاسخ:
    لطف شما زیاد
  • شیخ صاعد بالازاده
  • سلام و خداقوت
    واقعا بابت این مطلب زحمت کشیدید، خداقوت خیلی خیلی عالی بود
    پاسخ:
    تشکر
    امیدوارم مفید باشه و تاثیرگذار
    سلام
    خدا خیرت بده مطلب خیلی خوبی بود
    فلسفه نماز خیلی خوب بود
    پاسخ:
    خدا به شمام خیر بده
    ان شاءالله از مصلّین باشیم..
    پاسخ:
    ان شاءالله
    مرسی از حسن انتخابتون
    پست بسیار زیبا و دلنشینی بود 

    پاسخ:
    تشکر
  • سیده طهورا آل طاها
  • باسلام.
    بعضی هم نماز نمی خوانند و مدعی اند که به شیوه ی خودشان با خدا راز و نیاز می کنند و به سلوک خودشان خدا را عبادت می کنند. رفتار این دسته شباهت خاصی به عمل شیطان دارد ، وقتی که خدا از او خواست تا به آدم سجده کند و او متکبرانه سر باز زد.
    شیطان دوست داشت خدا را انگونه که خودش دوست دارد عبادت کند نه آنگونه که خدا می خواهد . 
    .
    . پس ....
    .. رانده شد ...
    پاسخ:
    این مطلبی که فرمودید خیلی مهمه.

    در روایت آمده است که ابلیس به خداوند گفت: "من حاضرم برای تو عبادتی بکنم که هیچ کس انجام نداده باشد، فقط من را از سجده به آدم معاف کن. " آن‌وقت خداوند متعال فرمود: "إنّی اُحِبُّ أن اُطاعَ مِن حیثُ اُرِیدُ " من دوست دارم تو من را آنگونه که دلم می‌خواهد اطاعت کنی، "لا مِن حَیثُ تُریدُ " نه آن‌جوری که خودت دلت می‌خواهد.(میزان الحکمه، ج5، حدیث9533؛ تفسیر القمی، ج1، ص42)
  • وخدایی که دراین نزدیکیست ..!
  • یسریاشو دیدم 
    باقیش هم ان شالله سرفرصت

    تشکر

    عزتتون مستدام
    پاسخ:
    لطف کردید

  • مهدی حمیدی
  • سلام آقا سید
    ولاگ شما به آسیاب پیوند خورد.
    آسیاب هم با یک غزل طنز به روز است
    پاسخ:
    سلام برادر
    ممنونم
    FYCdro aicszaeusets, [url=http://fzpuzzhsfdsv.com/]fzpuzzhsfdsv[/url], [link=http://vlnqwnsokorc.com/]vlnqwnsokorc[/link], http://lzpuyfxwaizi.com/
    It can be especially beneficial for clients with the danger for developing abscess and with a record of purchase propecia no prescription abscess. It is not known whether losartan passes right into bust milk or if it could possibly harm cipro a nursing child. As your physical body acquires utilized to online prozac the medicine these side results might go away. The probability of cyclophosphamide-induced malignancy need to erythromycin be considered in any kind of benefit-to-risk evaluation for usage of the medication. Since drowsiness might amoxil accompany the usage of this medicine, individuals must be cautioned of the opportunity and cautioned versus driving an automobile or operating risky equipment while taking the medication. People need to likewise be warned that their response to liquor could be potentiated. Because there is raised danger of serotonin disorder, do not begin Anafranil in a client who is being treated with linezolid or intravenous methylene blue. In a client which needs even more immediate vermox treatment of a psychiatric disorder, various other treatments, including hospitalization, must be thought about (view CONTRAINDICATIONS). , if you are taking this medication for higher blood pressure you require to proceed taking it even if you feel a great deal much better as higher blood stress might not present any symptoms.. Before asking your healthcare supplier for a prescription make certain you discuss any of the following disorders in case you have sildenafil them: liver or renal system condition, lupus, gout arthritis, hatred sulpha medicines, diabetic issues, inability to urinate. On that contrast web page, you will discover connected to most reputabled drug stores there can be, each one of them supplying generic Prednisone of the finest quality and rapid shipment, in addition to all-time low rates and all the protection ensures any sort of on-line advair clients would certainly like to get. A few of the adverse effects that can albendazole over the counter accompany desloratadine might not require medical focus. Pointer 5. Transform baclofen prescription the Sustiva pill so that you are holding it in a laterally (straight) position straight over the container of food.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    آخرین نظرات
    • ۱۴ مرداد ۹۵، ۱۲:۵۲ - امیرحسین چگونیان
      درسته