راستان

امیرالمومنین و اشراف

سه شنبه, ۲ تیر ۱۳۹۴، ۰۱:۴۷ ق.ظ

گاهی در تحلیلها اسم ها رهزنی می کند و موجب می شود جریان ها دیده نشوند. عامل اصلی در مقابل ولی خدا چه در مقابل امیرالمومنین علیه اسلام که حاکم بود و چه در مقابل امام حسین علیه السلام که حاکم نبود جریانی است بنام اشرافیت. یک طبقه ای است ، یک جریانی است یک تیپ ادام هایی است که در جامعه پیدا می شوند که حاکم خاصی را می خواهند مثل معاویه و یزید . 

قران کریم درباره این جریان با آیه عجیبی صحبت می کند. در آیه 34 سوره سبأ می فرماید: «ما اصلا هیچ پیغمبری را به هیچ شهری نفرستادیم الا اینکه مترف ها و اشراف گفتند ما به آن چیزی که شما آوردید کافریم». یک جریان قوی است و این ها پشتوانه حاکمان جور هستند .

امیر المومنین در یک حدیث زیبایی از دو کندو حرف میزند «انا یعسوب المومنین و المال یعسوب الفجار» یعسوب یعنی ملکه کندو.من ملکه اهل ایمان هستم یعنی اهل ایمان دور منِ ولی خدا جمع می شوند چنانچه در کربلا آب هم نیست اما اهل ایمان دور ولی خدا جمع می شوند.این عبارت درباره اباعبدلله هم بکار رفته در زیارت شریف ناحیه (أَلسَّلامُ عَلى یَعْسُوبِ الدّینِ).درباره امام عصر علیه اسلام هم بکار رفته است.«انا یعسوب الدین والمال یعسوب الفجار».آدم های اهل فسق و فجور دور مال جمع می شودند ، اهل اسراف و اتراف دور مال جمع می شوند. این اشراف وقتی در جامعه ای تشکیل شدند،حاکم هماهنگ با خود و مطابق خلق و خوی خود را می خواهند . نکته ای که هست این است که معاویه یا یزید فقط یک شخص نبوده اند بلکه پایگاه اجتماعی قوی داشته اند. معاویه یک نگین نحسی است که روی حلقه اشراف می نشیند. در مقابل این طیف ولی خدا ساکت نمی نشینند چون ولی خدا اینها را برنمی تابد و ائمه این طبقه را امضا نمی کنند. امیرالمومنین در کافی شریف می فرمایند: «لم اجعلها دولة بین الاغنیا»( کافی 8/60) من مال و ثروت جامعه را دولت اغنیا قرار ندادم. اموال و ثروت های عمومی را مطالبه کردم . من سراغ انها می روم و آنها هم سراغ من می آیند و ساکت نمی نشینند که امیرالمومنین اموال جامعه را از آنها بگیرد.


ان شاءلله ادامه دارد ...

نظرات  (۲)

  • آبجی خانوم
  • اسلام ابوسفیانی ...
    شما دعوتید به فراخوان من
    مطلبتون هم زیبا بود
    پاسخ:
    تشکر
    چشم
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    آخرین نظرات
    • ۱۴ مرداد ۹۵، ۱۲:۵۲ - امیرحسین چگونیان
      درسته