راستان

هرچه کنی به خود کنی

پنجشنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۴، ۰۳:۰۵ ب.ظ

وثنی ها [1] به منظور تقرب و ارضاى آلهه خود و در هنگامى که جرمى مرتکب می شدند به منظور خاموش کردن فوران خشم خدایان روزه می گرفتند، و

همچنین وقتى حاجتى داشتند به منظور برآمدنش دست به این عبادت می زدند و این قسم روزه در حقیقت معامله و مبادله بوده، عابد با روزه گرفتن


احتیاج معبود را بر می آورده تا معبود هم حاجت عابد را برآورد، و یا او رضایت این را به دست می آورده، تا این هم رضایت او را حاصل کند.

ولى در اسلام روزه معامله و مبادله نیست، براى اینکه خداى عز و جل بزرگتر از آن است که در حقش فقر و احتیاج و یا تاثر و اذیت تصور شود، و سخن

کوتاه آنکه خداى سبحان برى از هر نقص است، پس هر اثر خوبى که عبادتها داشته باشد، حال هر عبادتى که باشد تنها عاید خود عبد می شود، نه

خداى تعالى و تقدس، هم چنان که اثر سوء گناهان نیز هر چه باشد به خود بندگان برمی گردد "إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِکُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها" [2]


[1] وثنی ها کسانی اند که به خدایان اعتقاد دارند.

[2]  اگر نیکى کنید به خود نیکى کرده‏اید، و اگر بدى کنید نیز به خود کرده‏اید." سوره اسراء آیه 7"

نظرات  (۲)

  • فریـــــماه قاســـمی
  • خیلیییی خوبییییییی!!!
    مرسیییییی
    پاسخ:
    نظر لطف شماست
  • آبجی خانوم
  • می بخشد بی منت ...
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    آخرین نظرات
    • ۱۴ مرداد ۹۵، ۱۲:۵۲ - امیرحسین چگونیان
      درسته