هرچه کنی به خود کنی
وثنی ها [1] به منظور تقرب و ارضاى آلهه خود و در هنگامى که جرمى مرتکب می شدند به منظور خاموش کردن فوران خشم خدایان روزه می گرفتند، و
همچنین وقتى حاجتى داشتند به منظور برآمدنش دست به این عبادت می زدند و این قسم روزه در حقیقت معامله و مبادله بوده، عابد با روزه گرفتن
احتیاج معبود را بر می آورده تا معبود هم حاجت عابد را برآورد، و یا او رضایت این را به دست می آورده، تا این هم رضایت او را حاصل کند.
ولى در اسلام روزه معامله و مبادله نیست، براى اینکه خداى عز و جل بزرگتر از آن است که در حقش فقر و احتیاج و یا تاثر و اذیت تصور شود، و سخن
کوتاه آنکه خداى سبحان برى از هر نقص است، پس هر اثر خوبى که عبادتها داشته باشد، حال هر عبادتى که باشد تنها عاید خود عبد می شود، نه
خداى تعالى و تقدس، هم چنان که اثر سوء گناهان نیز هر چه باشد به خود بندگان برمی گردد "إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِکُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها" [2]
[1] وثنی ها کسانی اند که به خدایان اعتقاد دارند.
[2] اگر نیکى کنید به خود نیکى کردهاید، و اگر بدى کنید نیز به خود کردهاید." سوره اسراء آیه 7"